کاربرد دیگ بخار در بیمارستان | اهمیت بخار برای بیمارستان

کاربرد بویلر در بیمارستان

کاربرد بویلر در بیمارستان

ممکن است به نظر برسد که پزشکان، پرستاران و دستگاه های اشعه ایکس مهم ترین عوامل یک بیمارستان هستند. بله همه این موارد ضروری است، خصوصا پزشکان و پرستاران. با این حال یک مورد که به ندرت در داخل بیمارستان مشاهده می شود اما برای کارهای روزمره آن ضروری است سیستم دیگ بخار است.

اگر سیستم دیگ بخار در بیمارستان خاموش شود گفتن این که کل بیمارستان باید تعطیل شود، اغراق نیست.

این دیگ ها همان هایی هستند که به بیمارستان اجازه فعالیت می دهند. آنها بخاری را که برای گرم کردن ساختمان، گرم کردن آب، شستشوی تمام لباسشویی های بیمارستان، ضدعفونی، نظافت و آشپزخانه نیاز است را تولید می کنند.

در هر بیمارستان حداقل یک یا دو مورد از این دیگ های بخار وجود دارند تا اطمینان حاصل شود که بخار کافی تولید می شود تا تمام نیازهای گرمایشی، لاندری و سایر خواسته های بیمارستان را برآورده سازد.

بیشتر اوقات سیستم دیگ بخار در یک مکان مرکزی قرار دارد و بخار را در تمام قسمت های دیگر بیمارستان از طریق خطوط لوله انتقال می دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین روش تهیه آبگرم بهداشتی دائم در صنعت ساختمان سازی چیست؟

کاربرد بخار در بیمارستان

موارد استفاده دیگ بخار در بیمارستان در بخش های مختلف

۱- حرارت

این احتمالا آشکارترین استفاده از دیگ های بخار در هر ساختمان، از جمله بیمارستان هاست. بخار حاصل از دیگ های بخار در سراسر بیمارستان پمپ می شود و وظیفه گرم نگه داشتن بیمار و کارکنان را در طول روز و شب حتی در آب و هوای گرم دارد. در اکثر بیمارستان ها از دیگ بخار در صبح های زود استفاده می شود تا اتاق ها و بیماران گرم نگه داشته شوند.

۲- رطوبت

در بیمارستان ها، درجه حرارت اهمیت زیادی دارد، اما حفظ سطح مناسب رطوبت نیز می تواند به همان اندازه مهم باشد. در بیشتر مواقع، بسته به نیاز بیمارستان، رطوبت نسبی داخل بیمارستان باید بین ۳۰ تا ۶۰ درصد باشد.

برخی از ویروس ها، از جمله آنفولانزا، در محیط هایی که رطوبت خیلی بالا یا خیلی کم دارند، بیشتر زنده می مانند. همین امر در مورد رشد انواع خاصی از قارچ ها و باکتری ها نیز صادق است.

بدیهی است، یک بیمارستان باید تا حد امکان حضور این عوامل بیماری زا را محدود کند. این جایی است که یک سیستم دیگ بخار مناسب به کار می آید، زیرا بخار تولید شده به حفظ رطوبت نسبی داخل بیمارستان در سطح مناسب کمک می کند.

مطلب پیشنهادی : انتخاب دیگ بخار مناسب با بررسی کیفیت ساخت

 

۳- ضد عفونی کردن

بیمارستان ها از وسایل و ابزار پزشکی بصورت گسترده استفاده می کنند. به خصوص آنهایی که برای انجام عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. البته آن ظروف باید قبل از استفاده برای بیمار کاملا تمیز باشند، اما نه فقط تمیز بلکه استریل شده.

این یکی دیگر از کاربردهای مهم دیگ بخار در بیمارستان ها است. بخشی از بخار تولید شده توسط دیگ های بخار در یک دستگاه ضدعفونی کننده اتوکلاو، که معمولاً در یک آزمایشگاه یا یک اتاق جراحی قرار دارد، پمپ می شود.

بخار گرم کمک می کند تا میکروب ها و باکتری های موجود در ابزار پزشکی از بین بروند و این اطمینان حاصل شود که عاری از میکروارگانیسم های مضر هستند.

 

۴- خشک شویی

بیشتر افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند هرگز اتاق لاندری را نمی بینند، اما اگر این کار را انجام دهند، متوجه می شوند که روزانه چه حجم عظیمی لباس و ملحفه در این بخش شسته می شود.

از این گذشته کلیه لباس ها، ظروف و حوله مورد استفاده بیماران باید کاملاً عاری از میکروب باشند. بنابراین، بویلرهای بیمارستان وظیفه تامین بخار و آبگرم لازم در لاندری بیمارستان را نیز به عهده دارند. در حقیقت، معمول است که لاندری، بویلر اختصاصی خود را در بیمارستان داشته باشد. این امر نشان دهنده این است که لاندری بیمارستان چقدر نیازمند بخار و بویلرها هستند.

 

۵- آشپزخانه

تقریبا مانند بخش لاندری، اکثر مردم نمی دانند که آشپزخانه های بیمارستان تا چه حد به سیستم دیگ بخار نیاز دارند. به یاد داشته باشید، آنها باید برای هر بیمار در بیمارستان و همچنین بیشتر کارکنان و مراجعه کنندگان، وعده های غذایی تهیه می کنند.

پخت و پز همه آن وعده های غذایی به آب گرم زیادی احتیاج دارد. همچنین لازم است همه ظروف مورد نیاز برای سرو غذا تمیز و شسته باشند. بنابراین در بخش آشپزخانه بیمارستان ها نیز بویلرها نقش مهمی ایفا می کنند.

با توجه به کاربردهای حیاتی دیگ بخار در بیمارستان ها، انتخاب بویلر مناسب و خرید آن یکی از تصمیمات مهم برای صاحبین این صنعت است. همچنین نگهداری و پشتیبانی مناسب در طی استفاده از دستگاه می تواند نقش مهمی در بهبود راندمان کاری بویلر و افزایش عمر مفید آن داشته باشد.

لذا خرید باید از تولیدکنندگانی انجام شود که ضمن تولید محصول مناسب و استاندارد بتوانند خدمات مناسبی را نیز ارائه دهند.

سایر مقالات کاربردهای بخار:

کاربرد دیگ بخار در خشکشویی‌ و لاندری

بررسی ۱۲ کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف | ساخت دیگ بخار برای کاربردهای متفاوت

عمل آوری بتن با بخار – استفاده از بخار در ساخت بتن

کاربرد دیگ بخار در صنعت داروسازی

کاربرد دیگ بخار برای تهیه رب گوجه فرنگی

کاربرد بخار در صنعت تولید کاغذ

کاربرد بخار در صنعت فرش

کاربرد دیگ بخار در تولید قند

ضدعفونی خاک با بخار

استفاده از بخار در صنعت پوشاک

کاربرد دیگ بخار در صنعت پلاستیک سازی

کاربرد بخار در صنایع غذایی

کاربرد دیگ بخار در صنایع لبنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *