جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها

جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها

جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها

جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها و تجهیزات آن یکی از موضوعات مهم برای بویلرهای پرتابل در مناطق سرد است. خاموشی های برنامه ریزی نشده بویلر، غیر قابل پیش بینی هستند.

بنابراین تجهیزات پشتیبان ممکن است هر لحظه مورد نیاز باشند. خاموشی و از کار افتادن بویلر ممکن است در یک روز خیلی گرم تابستانی اتفاق بیفتد یا در نیمه های یک شب زمستانی خیلی سرد.

بنابراین همیشه با توجه به شرایط محیطی و فصلی باید آمادگی های لازم را برای مشکلات احتمالی داشته باشید. یک سیستم پشتیبانی موبایل یا رنتال می تواند در سیستم پشتیبانی شما  مفید واقع شود.

اما این سیستم باید در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب ایمن شود. در این مقاله می خواهیم آماده سازی های لازم را برای تجهیزات بویلری رنتال در دماهای زیر صفر مرور کنیم.

تمهیداتی که برای جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها و تجهیزات بویلری شما لازم و ضروری هستند.

در چنین سیستمی بیشتر تجهیزات برای نصب در فضای باز طراحی شده اند و شامل ویژگی هایی از قبیل موتورهای TEFC، محفظه های NEMA 4 و کلیه مجاری مهر و موم شده هستند.

اما هنوز یکسری مراحل احتیاطی وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از مشکلات عملیاتی دیگ بخار و یا آسیب دیدن تجهیزات در دمای انجماد و دماهای پایین تر استفاده کنید.

بویلر روم های پرتابل که بر روی تریلر یا سکو سوار می شوند می توانند از نوع فایرتیوب یا واتر تیوب باشند.

در شرایطی که مستقیما در معرض محیط خارج قرار دارند باید تجهیزات محافظتی بیشتری برای جلوگیری از یخ زدگی داشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی: مشکلات ناشی از کم آبی دیگ بخار

مگر اینکه در داخل ساختمان قرار بگیرند که در این حالت برای محافظت، از جلو و عقب منطقه دیگ بخار باید یک محفظه موقت بسازید. همچنین می توانید از یک منبع گرمای خارجی استفاده کنید. این کار از بویلر و لوله ها در برابر آسیب های ناشی از یخ زدگی محافظت می کند.

 یخ زدگی لوله ها، Frozen Pipes

تریسینگ حرارتی راهی برای جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها و تجهیزات آنها

صرف نظر از نوع بویلر پرتابلی که استفاده می شود، برای محافظت خطوط لوله ثابت و اجزای آن و جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها و سیستم آن ها باید از تریسینگ یا تریسینگ حرارتی با ایزولاسیون استفاده شود.

این شامل کلیه خطوط لوله ورودی، شیرهای قطع آب، ستون آب، و کنترل سطح بلودان می شود. در شرایط دمای زیر صفر همه این خطوط باید مورد بررسی حرارتی قرار بگیرند.

چه بویلر در حال کار باشد چه نباشد. تریسینگ گرمایی برای حفظ یا بالا بردن دما برای لوله ها و شیرها  استفاد می شود تا از یخ زدگی آب جلوگیری کند و مانع آسیب رسیدن به تجهیزات و لوله ها شود.

 

دو مدل رایج از تریسینگ حرارتی، تریسینگ الکتریکی و تریسینگ بخار هستند. در تریسینگ گرمایی الکتریکی از یک المنت گرمایی الکتریکی در طول خطوط لوله استفاده می کنند.

گرمایی که بوسیله این المنت تولید می شود باعث حفظ دمای لوله ها و مایع درون لوله ها می شود. این نوع از تریسینگ گرمایی از لحاظ هزینه ای مناسب تر است و راندمان بالاتری دارد.

همچنین نگهداری کمتری نیاز دارد و کنترل آن  از تریسینگ بخار آسانتر است. بعلاوه  الکتریسیته برای انتقال و جابجایی راحت تر از بخار است.

اما دمایی که در سیستم الکتریکی می توانید به آن دست پیدا کنید کمتر از سیستم بخار است. از طرفی اگر کابل های برق به درستی نگهداری و محافظت نشوند می توانند به خاطر حرارت بالا آسیب ببینند.

 

مطلب پیشنهادی : افزایش راندمان بویلر – کاهش مصرف انرژی در دیگ بخار

 

در سیستم تریسینگ حرارتی با بخار، جریان بخار با فشار کم درون تیوب هایی از جنس مس یا استیل، اطراف لوله ها جریان دارد. این روش نیز باعث حفظ دمای سیستم پایپینگ و مایع درون آنها می شود.

وقتی بخار آماده و در دسترس باشد، سیستم تریسینگ بخار هزینه کمتری دارد و به روش های دیگر ترجیح داده می شود. بعلاوه در این روش میعانات تولید شده در تریسر بوسیله تله های بخار گرفته می شود. سپس این میعانات به سیستم تغذیه آب بویلر برگردانده می شوند.

این کار خود موجب صرفه جویی خواهد شد. از طرفی تریسینگ الکتریکی در شرایطی که منبع بخار مورد نیاز ثابت و پایدار نباشد، قابل اعتمادتر است.

به غیر از تریسینگ گرمایی برای خطوط لوله ثابت، یک روش دیگر هم وجود دارد. در این روش خطوط لوله باید به طور کامل تخلیه شوند، اتصال ها قطع شوند و قبل از اتصال مجدد، لوله ها باید با محلول ۵۰/۵۰ از آب و گلیکول پر شوند.

این محلول یک محلول ضد یخ زدگی ایمن است که دمای انجماد پایینی دارد و از لوله ها برای مدت طولانی محافظت خواهد کرد. اهمیت آمادگی داشتن برای شرایط نامناسب بسیار حائز اهمیت است.

از طریق ارزیابی پیشگیرانه و جلوگیری از یخ زدگی در بویلرها و خطوط لوله کشی می توانید از آسیب رسیدن به تاسیسات خود تا حد زیادی جلوگیری کنید. در واقع برنامه ریزی های قبلی برای چنین شرایطی می تواند هزینه های شما را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

 

مطلب پیشنهادی : گرمایش با استفاده از سیستم تریسینگ بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *