راهنمای انتخاب و خرید دیگ بخار و بویلر

خريد دیگ بخار

همانطور که می دانید تصمیم گیری برای خرید دیگ بخار و انتخاب بویلر یا دیگ برای برخی از مدیران و مهندسین فنی کار سخت و دشواری شده است.

اما دلیل این دشواری چیست؟ با توجه به تجربیات سالهای گذشته تعداد زیادی از مشتریان در هنگام خرید با گزینه های زیادی در هنگام خرید روبرو هستند و اغلب در هنگام انتخاب بهترین تولید کننده دیگ و بویلر سر در گم می‌شوند و بدلیل عدم وجود روش استاندارد و یا حتی یک راهنمای ساده و شفاف در این زمینه است.

راهنمای انتخاب و خرید بویلر و دیگ

خرید دیگ بخار

راهنمایی برای انتخاب و خرید دیگ بخار مناسب

به دلیل همین سردرگمی ممکن است در زمان بررسی ویژگی های دیگ بخار برخی اصول مهم و کلیدی مشتریان خرید بویلر دور می افتد. لذا هدف ما از ارائه این راهنمای انتخاب و خرید دیگ بخار، آشنا کردن مشتریان با این اصول کاربردی و یا به عبارتی دیگر ارائه الزامات استانداردی می باشد تا بتوانند با ذهن باز بهترین انتخاب را داشته باشند.

انتخاب صحیح بویلر

توجه : در این راهنما بیشتر تاکید بر دیگ بخار،  دیگ آبگرم و دیگ روغن داغ می‌باشد.

موارد مهم در انتخاب بویلر و خرید دیگ بخار:

۱- آیا بویلر و دیگ دارای نشان استاندارد ملی می‌باشد؟

با توجه به الزامات سازمان استاندارد، سازندگان بویلر و دیگ ملزم به رعایت اصول فنی و استاندارد در ساخت کلیه مخازن تحت فشار از جمله بویلر و دیگ بخار می‌باشند.
عدم رعایت این الزامات ممکن است باعث بوجود آمدن خسارات جبران ناپذیری برای مصرف کننده باشد. از آنجایی که کلیه مسئولیت های استفاده از دیگ بخار غیر استاندارد با مصرف کننده می‎باشد حتما در هنگام خرید دیگ بخار به این نکته باید توجه شود.

 

۲-صلاحیت تولید کننده از نظر سازمان ملی استاندارد ایران (داشتن پروانه استاندارد) چگونه است؟

متاسفانه تعدادی افراد سودجو بدون داشتن هیچگونه تخصص و تعهدی، نسبت به ساخت انواع بویلرها بصورت غیر استاندارد اقدام می نمایند. به همین دلیل حتما باید از فروشنده داشتن پروانه استاندارد درخواست شود.

 

موارد دیگری که حتما باید بررسی شوند عبارتند از :

۳-سطح کیفی شرکت بازرسی در چه حدی می باشد؟

۴- قیمت ارائه شده به نسبت نوع تجهیزات بویلر چگونه است؟

۵- شرایط ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی تولید کننده چگونه است؟

۶- آیا تولید کننده برای کنترل و بازرسی با شرکت فنی تایید شده قرارداد همکاری دارد؟

۷- وضعیت امکانات و تجهیزات، نیروی انسانی متخصص و سابقه تولید کننده چگونه است؟

 

ادعاهای فروشندگان و سازندگان دیگ بخار

از طرفی در زمان تحقیق درباره خرید دیگ بخار و استعلام از شرکت های مختلف با موارد ذیل روبرو می شویم:

  • همه ادعای این را دارند که دارای استاندارد ملی، استاندارد بین المللی، استاندارد اروپا، استاندارد ایزو، استاندارد های فرا بین المللی و… می باشند.
  • خیلی ها مدعی داشتن گواهینامه های بین المللی کیفیت ،تایید نقشه و… می باشند.
  • همه ادعا دارند که مطابق استاندارد ملی ایران تولید می نمایند (در محصولاتی که دارای استاندارد ملی هستند).
  • همه ادعا می کنند از بهترین مواد اولیه مصرفی خارجی یا اروپایی و… استفاده می کنند
  • همه مدعی استفاده از آخرین دستاوردهای فنی و ماشین آلات تولید در دنیا می باشند
  • همه ادعای استفاده از بهترین تجهیزات و لوازم (اروپایی -آمریکایی) در محصول خود می باشند.

بررسی صحت و سقم این اطلاعات ارائه شده و ادعاهای تولید کننده بر عهده مشتری است. به همین دلیل در ادامه این مطلب سعی شده بیان شود که برای فهمیدن روش درست و دقیقی برای رسیدن به بهترین خرید دیگ بخار چه کاری باید انجام داد؟ موارد مهم فنی و پر رنگ که یک متخصص با سابقه بویلر با آنها سر و کار دارد مورد بررسی و بحث قرار می‌گیرند.

با افتخار به اطلاع می رسانیم تمامی دیگ های تولید شده در صنایع دما بخار مشهد دارای استانداردهای لازم را می باشد و دارای یک سال گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد.

 

در گام دوم بررسی این سوال، روش های تحلیل و پرسش های استاندارد برای تعیین اعتبار فنی هر تولید کننده بویلر و دیگ ارائه می گردد:

۱-اهمیت وجود استاندارد ملی برای تولید بویلر و دیگ (آیا بویلر دارای استاندارد ملی تدوین شده می باشد یا خیر؟)

همانطور که می دانید در قرن بیستم با توسعه علوم مهندسی و تولید برای یکسان سازی و کنترل بهتر بر روی محصولات تولید شده ، تهیه و آماده سازی مدارک و مستندات فنی مورد تایید تحت عنوان استاندارد رشد چمشگیری پیدا کرد به نحوی که در خیلی از کشورهای توسعه یافته ما شاهد ایجاد موسسات دولتی و خصوص متولی انجام این امور گردید

به عنوان مثال موسسه BSI در انگلستان، موسسه DIN در آلمان، موسسه ASTM در آمریکا و … و همچنین از طرف دیگر برخی مجموعه های دیگر نیز مانند،انجمن مهندسان مکانیک آمریکا ASME نیز وارد فرآیند های استاندارد سازی و تولید مستندات فنی در دنیا گردیدند.

در کشور ما ایران نیز تاریخچه ایجاد موسسه استاندارد به سال ۱۳۳۲بر می گردد و در حال حاضر این موسسه دولتی بر اجرای کلیه فرآیند های مربوط به تدوین و نظارت بر استاندارد های ملی اقدام می نماید.

از طرفی سازمان ملی استاندارد ایران طبق قوانین با تایید شورای عالی استاندارد، برخی از استاندارد های ملی را بصورت استاندارد اجباری اعلام نموده که کلیه تولید کنندگان ملزم به رعایت الزامات آن بعد از دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد می باشند.

لذا وجود یک استاندارد ملی مزایای ذیل را خواهد داشت :

  • باعث نظارت سازمان ملی استاندارد بر تولیدکننده ها و بازارهای فروش خواهد شد
  • یک مبنای فنی جهت بررسی کیفیت کالا، بین خریدار و سازنده وجود دارد

 

۲-آیا تولید کننده از نظر موسسه استاندارد ایران از جهت اعتبار قانونی، امکانات فنی و فرآیند های تولید مورد تایید قرار گرفته است و طبق روال آن اداره، دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد برای آن محصول می باشد؟

دلیل اهمیت این موضوع، این می‌باشد که سازمان استاندارد، زمانی به یک تولید کننده مجوز و پروانه را می دهد که حداقل موارد ذیل را به انجام رسانده باشد:

  1. ارائه مدارک ثبت شرکت و علامت تجاری
  2. دریافت پروانه بهره برداری از وزارت صنایع
  3. داشتن مسئول فنی یا کنترل کیفیت آموزش دیده و تایید شده، که وظیفه پاسخگویی به اداره استاندارد را دارا می باشد.
  4. داشتن قرار داد همکاری با یک شرکت فنی ثالث (بازرسی) مورد تایید سازمان استاندارد
  5. داشتن مستندات لازم سیستم های مدیرت کیفیت و انجام مراحل استاندارد سازی فرآیندها
  6. اخذ حداقل سه مورد یا نمونه تایید شده مطابق استاندارد از محصول یا بویلر ساخته شده
  7. بررسی صلاحیت فنی و ماشین آلات تولید کننده، توسط هیات های تعیین صلاحیت اداره نظارت بر استاندارد
  8. انجام بازدید های تصادفی از محل تولید و بازارهای فروش و نمونه برداری یا بررسی مستندات فنی محصول

 

۳- شرکت بازرسی طرف قرارداد تولیدکننده دیگ بخار

با توجه به نقش مهم شرکت های بازرسی فنی در بررسی و کنترل کیفیت و تایید بویلرها ، تولید کننده بویلر با چه شرکت بازرسی قرارداد همکاری دارد و سطح کیفی نظارت فنی آن شرکت در چه سطحی می باشد؟

شرکت های بازرسی و فنی که در حال حاضر صلاحیت فنی بررسی بویلرها را دارا می‌باشند از سطوح کیفی متفاوتی برخوردار می‎باشند و لذا برای اینکه بدانیم کدام یک از آنها نقش بهتری در کنترل فرآیندهای تولید بویلر را دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای کسب اطلاع در این زمینه به صفحه مقایسه و معرفی این شرکت ها مراجعه نمایید.

 

۴-نحوه ارائه خدمات پس از فروش تولید کننده برای دیگ ساخته شده چگونه است؟

این موضوع نیز به دلیل اینکه واضح است نیاز به توضیح و تفسیر ندارد لذا با توجه به سوابق و نحوه ارائه خدمات تولید کننده ها و توانایی آنها خارج از ادعا ، قابل بررسی می باشد.

حال سعی ما این است که به شما روش درست تحلیل و بررسی صحت و کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط تولیدکنندگان بویلر را ارائه نماییم لذا در این راهنمای انتخاب بویلر، به نسبت اهمیت موضوع موارد ذیل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
حال اگر در خصوص این چهار مورد قبل از خرید و انتخاب تولید کننده کسب اطلاع نمایید در زمان تصمیم گیری روش مطمئن تر و صحیح تری را دنبال کرده اید و از خرید خود رضایت بیشتری خواهید داشت لذا برای فهم بهتر در ادامه دلایل مهم بودن موارد بالا به ترتیب برای شما ذکر می گردد.

 

انتخاب دیگ بخار مناسب با بررسی کیفیت ساخت

ویژگی های فنی مدنظر در هنگام انتخاب دیگ بخار

ویژگی هایی مثل فشار کار دیگ، ظرفیت دیگ حتما باید موقع انتخاب دیگ بخار در نظر گرفته شوند. همچنین موارد فنی‌تر مثل تعداد پاس های محفظه احتراق، نوع بویلر از نظر عقب تر یا عقب خشک بودن دیگ، نوع سوخت و ظرفیت مشعل را نیز باید مورد توجه قرار داد. بررسی دقیق این ویژگی ها باعث می شود تا دید روشنتری از محصول خریداری شده در ذهن داشته باشیم.

توجه :

ظرفیت اسمی و واقعی مشعل باهم متفاوت است و معمولا ظرفیت اسمی را حدود بیست درصد ظرفیت اسمی بالاتر بیان می شود. با انتخاب مشعل مناسب طول عمر دیگ بخار افزایش می یابد.

همچنین شعله مشعل باید تنظیم باشد به گونه ای که رنگ شعله آب یکنواخت باشد.

 

کیفیت تجهیزات و جنس قطعات به کار رفته در ساخت دیگ بخار

برای اینکه مطمئن شویم دیگ بخار خریداری شده به‌ درستی عمل خواهد کرد باید مطمئن باشیم کلیه تجهیزات نصب شده بر روی آن و بکار گرفته شده در ساختمان بویلر دارای کیفیت استاندارد می باشد.

قطعاتی مانند پمپ آب ورودی بویلر، شیر اطمینان، انواع پرشر سوییچ های مورد استفاده، لول کنترل ها، شیر تغذیه، شیر خروجی بخار، تابلو برق، شیرهای تغذیه و خروجی بخار، تابلو برق مورد استفاده و الکترودهای مصرفی باید کیفیت مناسبی داشته باشند. علاوه بر این نحوه ساخت و سرهم کردن قطعات دیگ از عوامل تاثیر گذار در کیفیت دیگ بخار می باشند.

انتخاب دیگ بخار مناسب

پمپ بکار گرفته شده در دیگ بخار

کیفیت فولاد به کار گرفته شده در ساخت بدنه طبق استانداردهای بین المللی باید از فولاد آلیاژهای کربن منگنز دار مخصوص ساخت مخازن تحت حرارت و فشار (۱۷MN4- DIN 1715 5.) و لوله های عبور دود نیز لوله های آتش خوار بدون درز باید از جنس St35.8_DIN 17157  باشد.

مطلب پیشنهادی : فرآیند بازرسی دیگ بخار مطابق استاندارد ملی

 

انطباق مراحل ساخت با استانداردهای ملی و بین المللی

زمان طراحی و ساخت دیگ بخار باید در کلیه مراحل استانداردهای مدون و شناخته شده در نظر گرفته‌شود. مراحلی مانند ساخت، اجرا، قطعات، کنترل، دسترسی و تست باید طبق نقشه های اجرایی ساخت تایید شده بین المللی انجام گیرد.

یعنی تنها با بهره گیری از قطعات مرغوب نمی توان کیفیت ساخت دیگ بخار را تضمین نمود و همچنین هیچ تضمینی در مورد عملکرد، راندمان و طول عمر مفید دستگاه بویلر وجود ندارد بلکه لازم است حتما ساخت دستگاه طبق استانداردهای مدون و شناخته شده و با روش های مورد تایید سازمان های استاندارد جهانی ساخته شود. در غیر اینصورت ساخت بویلر به هیج وجه قابل توجیه نمی‌باشد.

مطلب پیشنهادی: افزایش راندمان بویلر و دیگ روغن داغ

 

انتخاب دیگ بخار با در نظر گرفتن ویژگی های ظاهری و فنی نهایی

برای بررسی بهتر اشکالات در زمان های بروز خرابی باید دیگ بخار به گونه ای ساخته شود که امکان دسترسی به بخش های مختلف آن وجود داشته باشد. دریچه های هد هول، هند هول و منهول در قسمت های مختلف دیگ بخار برای انجام سرویس های دوره ای و تعویض قطعات معیوب دیگ بخار در بدنه آن قرار داده می شوند.

ابعاد دیگ بخار و محل قرار گیری آن باید با هم همخوانی داشته باشد حتی قبل از مونتاژ کامل دیگ بخار باید درب ورودی موتورخانه در نظر گرفته شود.

برای دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی بیشتر در خصوص انتخاب دیگ بخار مناسب صنعت خودتان با کارشناسان فنی این شرکت تماس بگیرید یا از طریق لینک زیر اطلاعات تماس خود را برای ما ارسال نمایید تا در اولی فرصت با شما ارتباط برقرار نماییم.

دریافت مشاوره رایگان

 

انتخاب تعداد و تعیین ظرفیت دیگ بخار

در تعیین مشخصات دیگ بخار جهت طراحی آن، شاید مشکل ترین مورد تعیین تعداد و ظرفیت بویلر باشد. حداقل و حداکثر بخار مورد نیاز طی دوره ای که ممکن است یک روز، یک هفته و یا یک سال باشد ضرورت دارد.

همچنین به دوره های پر مصرف، آمادگی واحد، برنامه تعمیرات، هزینه و انواع دیگ های بخار موجود باید توجه شود.

نحوه بهره برداری نیز ممکن است در مواردی نظیر واحدهای عملیاتی، در طول سال مداوم و پیوسته باشد، یا در مواردی نظیر کاربردهای گرمایشی به صورت فصلی و حتی، در طول تابستان ،توقف کلی باشد.

انتخاب تعداد و تعیین ظرفیت دیگ بخار

در هنگام برنامه ریزی برای تعیین ظرفیت دیگ بخار و انتخاب تعداد بویلرهای مورد نیاز باید برنامه های توسعه واحد را مد نظر داشت و نموداری از طرح های بهره برداری پیش بینی شده تهیه نمود.

مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت حداقل نیاز به دیگ یا دیگ های بخار ذخیره است. طبق مقررات بیمه، کلیه دیگ بخار بنا به سوختی که مصرف می‌کنند، باید حداقل هر ۱۴ تا ۲۶ ماه یک بار جهت بازرسی بسته شوند.

در صورتیکه لازم است در طول سال همواره حداکثر ظرفیت دیگ ها در اختیار باشد، وجود یک دیگ ذخیره کفایت می کند.

ولی چنانچه شرایط به نحوی است که امکان کوچک ترین وقفه ای در کاهش بار دیگ ها نیست، داشتن دو عدد دیگ ذخیره الزامی است تا در صورت از کار افتادن غیر منتظره یکی از دیگ ها و بسته بودن دیگری جهت امور تعمیراتی و بازرسی، وقفه ای در تولید ایجاد نشود.

اغلب زمان تعمیرات و بازرسی بیشتر از زمان پیش بینی شده می گردد و اگر تعداد دیگ ها نیز زیاد باشد، کل زمان تعمیرات در سال نسبتاً طولانی می‌گردد.

برای نمونه اگر ۲ هفته برای بازرسی و تعمیر هر دیگ در نظر بگیریم و تعداد دیگ ها نیز ۶ عدد باشد، زمان کلی تعمیرات در سال حداقل ۱۲ هفته می شود.

می‌توان در تعطیلی کارخانه، تعمیرات آن را انجام داد ولی این امر مستلزم برنامه ریزی جامع و پیش بینی قطعات و نیروی کار در زمان تعمیرات می‌باشد.

در موارد فصلی بودن بار دیگ، نظیر گرم کردن تاسیسات یا کارخانه هایی نظیر نیشکر که می توان واحد را برای مدتی – مثلا بیش از ۲۰ هفته- بست، به شرط آنکه در حین بهره برداری نیاز به تمیز کردن دیگ نباشد، داشتن دیگ ذخیره لزومی ندارد.

همچنین در تاسیساتی که دو نوع مصرف پیوسته و فصلی انجام دارند، می‌توان با انتخاب دقیق اندازه دیگ های بخار، کارهای تعمیراتی واحد را درزمان تعطیلات فصلی انجام داد، تعداد دیگ های ذخیره را کاهش داد یا حذف نمود.

در دوره های کوتاه مدت و چند ساعته اوج مصرف که از ۱۰% حداکثر ظرفیت تجاوز نکند، می‌توان با استفاده از حد مجاز بار وسایل  کمکی نظیر دمنده ها و مشعل ها، از تاسیسات موجود بهره برداری کرد و بدین وسیله هزینه های سرمایه گذاری بیشتر از تقلیل داد.

 

در نظر گرفتن ظرفیت بهره‌برداری دیگ بخار

حداقل ظرفیت بهره برداری از واحد دیگ های بخار نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا بهره داری کمتر از معمول از ظرفیت های موجود برای مدتی طولانی و از دیگ های محدود، کنترل خودکار دیگ بخار را غیر ممکن و عملیات را غیر اقتصادی می نماید.

به طور کلی بهره برداری طولانی کمتر از ۲۰% حداکثر بار پیوسته دیگ، یعنی با نسبت تقلیل ۵ به ۳ به علت مسایل کنترل و بازده دیگ، منطقی نمی‌باشد. حد قابل قبول این نسبت را ۳ به ۱ تعیین کرده اند.

بنابراین پیشنهاد می شود دیگ بخار کوچکتری در مواقع پایین بودن مصرف، در نظر گرفت. در چنین مواردی چنانچه فشار بخار در شبکه اهمیت زیادی ندارد، می‌توان از دیگ بخاری که با فشار پایین تر کار می کند و در نتیجه طراحی آن مناسب تر است،استفاده کرد.

نمونه این وضعیت را می توان در سیستم گرمایشی ساختمان به کاربرد که درآن بخش عمده ای از مصرف بخار طی تعطیلات، بسته است.

در این گونه موارد ترکیبی از دیگ های بخار لوله – آبی و لوله – آتشی مفید خواهد بود. نمونه دیگر یک نیروگاه برق است که انرژی حرارتی زیادی جهت گرم کردن مخازن ذخیره سوخت نفت و نیز گرم کردن مشعل های دیگ، با بخار کم فشار لازم دارد.

این بخار مصرفی وسایل کمکی، توسط دیگ های لوله – آتشی تامین می گردد، ولی دیگ های اصلی واحد از نوع لوله – آبی می‌باشند. مزیت دیگر این حالت هزینه کمتر تصفیه آب جهت تهیه بخار مصرفی وسایل کمکی است.

 

روش تخمین و برآورد اندازه و وزن دیگ بخار و بویلر

متن خلاصه‌ای از مقاله روش تخمین و برآورد اندازه و وزن دیگ بخار:

معمولاً در گفتگوها و تبادل نظر اولیه بین مهندسین معمار و مهندسین تاسیسات مکانیکی که اغلب برای هماهنگ نمودن ایده های معماری با طرح تهویه مطبوع صورت می‌گیرد، یکی از مهمترین موضوعات، تعیین حدود تقریبی اماکن و معابر تجهیزات مکانیکی است.

در مراحل اولیه طراحی پروژه نوع و نشان تجاری دیگ بخار به طور دقیق مشخص نمی‌شود، بنابراین به طور معمول نمی‎توان با اتکا به مشخصات فیزیکی مدلی خاص، به نتیجه رسید، علاوه بر این، مباحث مطروحه در مرحله اول طراحی (فاز یک) قطعی نبوده و احتمال تغییرات بسیاری در آن وجود دارد.

برای تخمین ابعاد و اندازه ها در مرحله اول طراحی معماری و تاسیسات مکانیکی و خصوصاً دیگ بخار، می‌توان از جداول و اطلاعاتی که در ادامه می‌آیند استفاده نمود.

به طور قطعی برای تعیین جانمایی نهایی و دست یابی به ابعاد و اوزان دقیق دیگ بخار و سایر تجهیزات باید از طریق مراجعه به کاتالوگ کارخانجات سازنده که انتخاب محصول آنها قطعیت یافته، اطلاعات دقیق را به دست آورد.

جداولی که در ادامه می آیند، تنها شامل تجهیزات حجیم خصوصاً بویلر بخار که تاثیرات قابل توجه بر معماری دارند می‌شوند.

متن کامل این مقاله را می‌توانید از طریق لینک ذیل مشاهده کنید:

روش تخمین و برآورد اندازه و وزن بویلر و دیگ بخارروش تخمین و برآورد اندازه و وزن بویلر و دیگ بخار

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالات مربوطه را مطالعه فرمایید:

نصب و راه اندازی دیگ بخار چگونه است؟

طراحی موتورخانه دیگ بخار و دیگ آبگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *